Skip to content

DIGITÁLIS MÓDSZERTANI LEHETŐSÉGEK VIZUÁLIS KULTÚRA TANÓRÁKON

Megjelent a BP POK  pedagógiai szakmai lapjának legújabb, tematikus száma, mely a művészeti nevelés lehetőségeit járja körbe. Ebben a lapszámban Digitális módszertani lehetőségek a vizuális kultúra tanórákon címmel jelent meg cikkem, melyből egy részlet alább olvasható:

„A tanítási és a tanulási folyamatokban a digitális technológiák bevonásának lehetőségei folyamatosan fejlődnek és a köznevelési intézményeknek, pedagógusoknak lépést kell tartaniuk a változásokkal. A digitális módszerek mind gyakoribb és célszerűbb alkalmazása segít az oktatási folyamatokat élvezetesebbé, interaktívabbá és hatékonyabbá tenni. A diákoknak a tanulási folyamat során a pedagógusoktól kapott információk mellet alkalmuk adódik saját kutatómunkájuk, kreativitásuk és tapasztalataik felhasználására.

A vizuális kultúra tanórák különösen alkalmasak, hogy alkalmazzuk a digitalizáció előnyeit. A vizuális kultúra – és nemcsak mint tantárgy – magába foglalja a képi és vizuális kommunikációt, beleértve a filmet, az animációt, a fotográfiát, a grafikát (infografikákat és diagramokat is) és egyéb vizuális területeket. A digitális technológia lehetővé teszi a diákok számára, hogy aktív, alkotó, felderítő módon vegyenek részt a vizuális tartalmak megismerésében és létrehozásában. Népszerű, digitális tanulást segítő módszer a játék. A játékosított tartalmak szórakoztatóak, melyek megoldásai közben a játékosok észrevétlenül tanulnak.

Az elektronikus lehetőségek használatával a diákok méginkább képessé válhatnak a vizuális reprezentációk kritikus megközelítésére: a látott elemeket több aspektusból vizsgálhatják, megfejthetik azok jelentését és célját, rácsodálkozhatnak nagyszerűségükre. Sokszor a tengernyi információ közötti szelektálás okozza a legnagyobb problémát, melynek feloldásában a pedagógusnak kulcsszerepe lehet. Az elektronikus technológiák alkalmazásával megvalósítható saját digitális tartalmak létrehozása, melyek az alkotási folyamat során segítenek jobban megérteni és értelmezni a vizuális kultúra jelenségeit, megjelenési formáit, tartalmát, támogatják az önkifejezést, az énkép alakulását.

Mára széles digitális paletta segíti a tanórák megszervezését és az otthoni tanulói tevékenységek támogatását. A különféle programok, appok, az interaktív prezentációk, a gyűjtemények, az okosfeladatok, a videók, a virtuális túrák, az animációk, az infografikák, a vr tartalmak, a 3D modellek, a tanári honlapok (stb.) mind olyan eszközök, amelyek segítik a diákokat, hogy érdekesebben és változatosabban tanuljanak, hatékonyabban szerezzenek ismereteket. Számos ingyenesen elérhető grafikai, fotómanipulációs vagy filmkészítő program is elérhető. És bizony ma már számolnunk kell a mesterséges intelligencia által kínált megoldásokkal is.

A digitalizáció bevonásával a diákok a tanulási és alkotó folyamatokban jobban teret engedhetnek saját érdeklődési körüknek, így a tanulás mind a tartalom, mind az eszköztár terén személyre szabottabbá válhat. Az önálló tanulási, alkotási szakaszokban kipróbálhatják magukat az anyaggyűjtésben és rendszerezésben, inspirációk felkutatásában, a kreatív, akár digitális platformokon megvalósuló feladatmegoldásban, például grafikai-, rajzoló-, vágó programokkal.”

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

A LaPok 2023. tavaszi, 6. száma ide kattintva érhető el. A cikkem a 20-26. oldalon van.