Skip to content

TANÓRÁK ÉVFOLYAMÖSSZEVONÁSSAL

Munkahelyemen 2022 szeptemberétől a vizuális kultúra tanórák szakos ellátottsága a tanárhiány miatt a gimnáziumi osztályokban évfolyamösszevonással valósulnak meg mindaddig, amíg nem érkezik iskolánkba új, szakos pedagógus

Az eredeti tantárgyfelosztás szerint ezekben az osztályokban tanítottam volna, ami önmagában is éppen elég sok: 5.a, 8.a, 9.a, 9.b, 10.a, 10.b, 11.a, 11.b, 12.a, 12.b, 11.vk fakt, 12.mome fakt, + tehetséggondozás (10 osztály, két faktos csoport és tehetséggondozás)

Jelenleg összesen 19 csoportban tanítok (17 osztály és két faktos csoport), 500 fő feletti tanulólétszámot kell folyamatosan értékelnem, félévkor lezárnom [5.a, 5.b, 5.c, 5.d, 6.a, 6.b, 6.c, 6.d, 8.a, 9.a, 9.b, 10.a, 10.b, 11.a, 11.b, 12.a, 12.b, 11.vk fakt, 12.mome fakt]

Heti 5 tanórát valósítok meg évfolyamösszevonással, a teljes gimnáziumi tagozat így halad

Egyidejűleg két osztály, cca. 70 tanuló vesz részt az órákon a Zsolnai előadóteremben

Az órák megtartásához egyedi rendszert alakítottam ki (ülésrend, eszközök, módszerek…), a követelményeket – szokás szerint – év elején írásban és szóban is megosztottam

Az összevont órák okának megértéséhez a tanulókat őszintén beavattam a kialakult helyzetbe, bíztam benne, hogy többségük megérti és felnő a feladat megvalósításához

Magam azért vállaltam ezt a kihívást, mert a diákok érdekét nézve fontosnak tartottam, hogy megoldott legyen a szakos feladatellátás, valamint kollégáim érdekét nézve mentesítsem őket a mérhetetlen mennyiségű helyettesítéstől, ahol taneszköz nélkül kellene „valamivel” eltölteni az időt

Az órák megtartásának előfeltétele az alapos felkészülés és az órák előtti és utáni technikai beállás (10 perc) és leállítás (10 perc)

Sokszor előfordul, hogy rajtam kívülálló okok miatt nem működik a hangosítás, ekkor segítséget kell kérnem… az órából ekkor értékes percek vesznek el, amit nehezen viselek

Az órákon előadás jellegű elemek, digitális és manuális feladatok váltakoznak

Minden tanulónak igyekeztem a félév során minimum 3 releváns osztályzatot adni (van, ahol ez 4-5 darab lett, egy csoportban viszont egyelőre csak 2)

Minden órához komoly vizuális szemléltetést készítek, melyet a Krétába is becsatolok

A prezentációk, whiteboard-ok, speciális ábrák, stb… segítik a tanulást, de az előadó szövege nélkül nem érthetőek

A NAT2020 vizuális kultúra tantárgyához nincs tanulói taneszköz, ezért minden anyagot a tanárnak kell előállítani, mely rengeteg időt vesz igénybe

A Kréta adminisztrációra napi minimum 1 órát kell szánnom, hogy beírhassam minden osztályban a tanóra pontos anyagát, a házi feladatot, előre jelezzem az értékeléseket, beírjam az érdemjegyeket … ezt igyekszem naprakészen, minden este beírni… mind diákjaim és szüleik, mind a magam érdekében (sajnos a téli szünetre is maradt bőven feladatom, több osztályban kell értékelnem, adminisztrálnom)

Az összevont órákon a tanulói hiányzás követéséhez az osztályfőnökök segítségét kértem

Az ilyen óratartás speciális készségeket igényel, amit nem vállalna mindenki

Összességében minden tanórára órákat készülök, hogy motiváló és változatos legyen, de ennek ellenére sajnos nem tudok minden diákhoz eljutni

Hiányzik a kötetlen beszélgetés, a vélemények, gondolatok szabad kinyilvánítása (sok diák az évfolyam előtt nem hajlandó megnyilvánulni, mikrofonba pedig alig néhányan mernek beszélni, ez nem is várható el, így ezzel már nem küzdök)

A tehetséggondozásra nem marad energia, ami súlyos hiányosság

A tanulók véleménye szerint az órák látványosak, aki tanulni akar, az tud

Persze vannak olyan diákok is, akik kihasználják a szorult helyzetet és kijátsszák a szabályokat

Az ilyesfajta óratartás a korábbiakhoz képest még kimerítőbb, a rengeteg tanuló munkáját szinte lehetetlen követni, a helyzet idegileg felőrlő